Lucrare de licenta – Gratie si decadenta-trupul feminin de la angelic la demonic

 

Lucrarea mea de licenta intitulata “Gratie si decadenta-trupul feminin de la angelic la demonic” exploreaza conceptul “cunoasterii prin curiozitate” ce poate avea ca efect decaderea sau inaltarea, atat din punct de vedere psihic, cat si fizic. Abordarea acestui subiect s-a realizat printr-o instalatie care indeplineste o functie dubla, de starnire si de satisfacere a curiozitatii privitorului.

Esenta intregii serii, se rezuma la antiteza divin-demonic, bine-rau, si modul in care fiinta umana, antrenata de curiozitate si de dorinta de “mai mult”, sufera transformari ireversibile si uneori, regretabile. Este o reprezentare editorialista incarcata de simboluri, prin cinci stagii explicite si o „legenda”, a trecerii divinitatii In spatiul demonicului.

 

 

 

Prima fotografie releva fiinta, ingerul intr-o stare de deplina stabilitate atat a formei fizice cat si a spiritului. Regasim simboluri precum: albul-lumina divina necreata, ingerul fiind suma tuturor lucrurilor bune; pentagonul ce face trimitere la perfectiune, frumusete si porniri sexuale prin legatura acestuia cu miscarea planetei si zeitei Venus; inima sau sanul semnifica „ceea ce suntem”, iar mana dreapta plasata protector inseamna „ceea ce facem”, asadar, acest simbol are urmatoarea semnificatie: „Ceea ce suntem reprezinta ceea ce facem”; surasul cald si privirea fixa in fata etc.

 

 

Apoi trecem la fotografia pactului, in care demonul, Satana, atrage fiinta nu neaparat spre pacat, ci spre o altfel de cunoastere. Observam ca exista elemente care evidentiaza decizia Ingerului desi cele doua maini nu se ating inca: coborarea ingerului in planul terestru, planand aproape de pamant, deoarece lumea pamanteana e o zona neutra in care atat divinul cat si demonicul activeaza neIngraditi; pierderea penelor din aripi; mainile demonilor care deja cuprind ingerul; fumul/ceata care patrunde prin pamant si il invaluie, element caracteristic al iadului; schimbarea expresiei faciale la una neutra; ochii isi indreapta privirea in jos, opus lui Dumnezeu; se observa si o aplecare usoara in fata cu intregul corp, pentru a facilita aceasta apropiere. Este de remarcat faptul ca, ingerul nu si-a plecat capul. Acest lucru intareste ideea de „cunoastere prin curiozitate”. El nu cauta un nou stapan, nu cauta sa i se supuna Satanei, ci doreste sa inteleaga ambele lumi. Aceasta fotografie este fundamentata pe elementele picturii realizate de Michelangelo „Crearea lui Adam”. Atingerea datatoare de viata In cazul lui Michelangelo, devine aici devoratoare de „viata”. Am abordat aceasta serie si dintr-o perspectiva carnavalista, realizandu-se o trecere de la perfectiune divina la atificiozitate carnavalista si din nou la perfectiune demonica a cadrelor. Pot afirma ca este un kitsch asumat ca in cazul altor artisti fotografi.

 

 

Urmatoarea fotografie prezinta ingerul decazut, ranit. Se observa o schimbare a coloristicii: de la alb la negru care e asociat haosului, mortii, fiintelor ascunse; schimbarea pozitiei adoptate, chircita, o pozitie asemanatoare regasim in cazul copiilor care duc lipsa afectiunii materne, care simt nevoia de protectie.; retezarea aripilor; cresterea tepilor din spate. “Raul” este emanat prin machiaj, prin sprancenele stufoase, desenate in linii ascutite, prin culoarea pometilor. Coafura si parul si-au pierdut stralucirea lunatica, argintie, fiind acum de un negru abanos. De asemenea intervin si elemente metalice. Aceasta fotografie prezinta fiinta In al doilea stadiu al transformarii, mutilata fizic, dar cu credinta inca intacta.

 

 

Aceasta fotografie prezinta fiinta transformata atat fizic cat si psihic. Neprimind ajutorul lui Dumnezeu, aceasta tipa, se zbate si se lupta sa evadeze din infern. Tipatul razbunator, zbaterea mainilor si a picioarelor, ochii orbiti de „rau” si „cenusa”, parul valvoi asemeni unei vrajitoare, toate acestea releva ca si cea mai pura fiinta, dezlantuita e o adevarata forta disctructiva. Din punct de vedere vizual, se remarca schimbari ale pielii mainilor si fetei. Se regasesc aici si doua simboluri geometrice pentagonul si triunghiul. Pentagonul inversat cu varful in jos e un simbol puternic negativ, care canalizeaza energiile descendent, conferind si o nota de dinamism fotografiei prin varful alungit ce creaza impresia tragerii spre in-jos. Triunghiul format de partea inferioara a torsului si partea superioara a membrelor sugereaza stabilitate, iar prin cele doua laturi laterale confera dinamism. Figura orienta cu varful in jos semnifica manifestare, fecunditate, fiind un simbol feminin. Varful reprezinta forta de strapungere.

 

 

Ultima fotografie a seriei infatiseaza demonul in transformare desavarsita. Demonul e prezentat ca o „vaduva”. Demonul se afla in antiteza cu imaginea Ingerului din fotorgafia alaturata. Aici se remarca scopul instalatiei, de a crea un ciclu care pune in antiteza inceputul si sfarsitul. Regasim si aici simbolul pentagonului, dar de aceasta data cu varful in sus. In varful acestuia este situat capul personajului asemeni desenelor lui Da Vinci. In viziunea mea, demonul sau fiinta tradata, e o femeie puternica, razbunatoare. Ea a ajuns in planul esoteric al infernului impinsa de curiozitate si nu prin infaptuirea unui pacat clasic. In acest caz ea e o victima a impulsurilor constiintei. Astfel putem spune ca, insasi constiinta si gandirea te arunca intr-o capcana.

 

Model: Raluca Belea, Todor Mihai

Mua: Raluca Belea

Designer: Teodora Vedinas

Asistenti: Iulia Manea, Roxana Vinturache, Alin Oprean

Structura de lemn: Ovidiu Vindut, Calin Vedinas